José Subiri, Teatinos, Španělsko
Jitka Klocová, ZŠ 28. října Neratovice, Česká republika
Předměty: Cizí jazyky , výtvarná výchova
Jazyky: EN
Věk žáka: 12 - 13
Cílem této spolupráce mezi dvěma školami v Česku a Španělsku je vytvoření individuálního spojení a přátelství mezi studenty těchto dvou škol a zvýšení a posílení jejich znalostí anglického jazyka a ICT dovedností. Děti si navzájem napíší úvodní dopis a pošlou fotografie. Další spolupráce je vedena na základě myšlenky www.monsterexchange.org .
Projekt probíhal paralelně na obou školách ve stejném časovém rozmezí. Dal by se rozdělit do 3 fází:
- tvorba vlastního MONSTRA, jeho popis a odeslání popisu
- tvorba neznámého MONSTRA pouze podle zaslaného popisu
- porovnání výsledků práce s originálem
· na hodině výtvarné výchovy nakreslili žáci své MONSTRUM a dali mu jméno (této fáze se mohou zúčastnit i žáci, kteří se neučí anglický jazyk)
· byly vybrány nejlepší obrázky a při hodině anglického jazyka každý student dostal jedno MONSTRUM, popsal ho (popis by měl být co nejpodrobnější, protože bude jediným vodítkem pro španělskou stranu)
· anglické popisy našich MONSTER jsme při hodině informatiky odeslali do Španělska, originály jsme uschovali až na závěrečnou fázi projektu.
· žáci ve španělské škole učinili totéž, takže jsme obdrželi popisy španělských "strašidel"
· angličtináři je museli přeložit do českého jazyka a mohla nastat další fáze – překreslování neznámého obrázku pouze podle jeho popisu. Této práce se znovu mohla zúčastnit celá třída
· hotové obrázky byly elektronickou poštou při hodině informatiky odeslány do Španělska a my jsme očekávali, jak moc se obrázky, které dostaneme my, budou podobat našemu originálu
· při hodině informatiky jsme práci završili vytvořením powerpointových prezentací, kde jsme porovnali originál a překreslenou kopii českých a španělských MONSTER.
Práce na projektu nebyla náročná na jazykové vybavení žáků, dala by se zvládnout i v nižších ročnících. Při kreslení monster mohli jejich tvůrci zapojit fantazii a nebyli omezováni žádnými pravidly. Projekt není náročný ani časově a je zábavný pro všechny účastníky – žáky i učitele. Výtvarné práce je možné publikovat i na domovské stránce www.monsterexchange.org , což určitě celé práci může přidat na atraktivitě.
Ne všem "mladým Picassům" se práce povedla a někdy ani nebyla chyba na jejich straně. Stačilo při popisování nebo anglickém překladu zapomenout na množné číslo a už bylo překreslené Monstrum jednoruké a jednonohé. Dobře zde funguje zpětná vazba a žáci si mohli při porovnávání uvědomit, jaké chyby udělali.
Vyjádřeno několika slovy: projekt je nenáročný, spíše kratší, poučný a hlavně FUNNY .